Monday 6 August 2012

transformasi pemimpin ^_^


Aku rindukan seorang pemimpin...
pemimpin yang ditangannya ku lihat keadilan...
pemimpin yang menjadikan masjid sebagai medan untuknya menemui rakyat...
pemimpin yang menjadikan solat berjemaah sebagai wahana mengeratkan hubungan dengan rakyatnya...
pemimpin yang padanya agama menjadi tunggak pembangunan negara...
pemimpin yang memandang rohani dulu untuk dibangkitkan bukan pembangunan fizikal...
pemimpin yang pada dirinya ada tawadhuk kepada Ilahi...
pemimipin yang pada dirinya mewarisi kepimpinan para anbiya....
pemimpin yang pada dirinya ada sifat-sifat para sahabiah...
pemimpin yang pada roh perjuangannya jelas menuju firdausi...
pemimpin yang rakyat senantiasa didahulukan...tetapi agama tidak diduakan...
pemimpin yang memandang rakyat sebagai jambatan syurga buatnya di akhirat...
pemimpin yang tegas melaksanakan syariat Allah tanpa kompromi...
pemimpin yang memandang keperluan rakyat dahulu dari dirinya...
pemimpin yang menjadikan unsur rohani menjadi penggeraknya untuk mengatur rakyat...
pemimpin yang menjadikan pencapaian akhlak dan sahsiah menjadi asas membentuk pencapaian cemerlang ukhrawi dan duniawi...
pemimpin yang di pintu ulama’,mereka menimba ilmu...
pemimpin yang ulama’ menjadi tempat sumber rujukan pentadbiran...
pemimpin yang mampu menjadikan kuasa di tangannya untuk membasmi kemaksiatan...
pemimpin yang dirinya mampu menjadi contoh terbaik di kalangan rakyat...
pemimpin yang mendahului transformasi akhlak melangkaui pembangunan pencakar langit...
pemimpin yang di bibirnya basah dengan mengingati rakyatnya agar ingat kepada Allah...
agar...
aku menjadi rakyat yang tahu menilai generasi acuan al-quran...
aku menjadi rakyat yang cinta akan akhirat melangkaui urusan duniaku...
aku menjadi rakyat yang mampu menjadikan pemimpinku bangga di akhirat kelak kerana mempunyai rakyat  yang memudahkan urusannya di akhirat...
aku menjadi rakyat yang berkorban bukan kerana memancing simpati bantuan daripada pemimpin...
aku menjadi rakyat yang maju sahsiah seiring dengan pembangunan fizikal acuan pemimpinku..
bukanlah aku bicara seperti ini kerana sempurnanya aku sebagai rakyat...
bukan dan bukan...Cuma satu harapan daripada seorang rakyat yang yakin bahawa dengan mengembalikan pemimpin warisan anbiya’ maka akan lahir generasi rakyat tawadhuk mengikut acuan yang diuli oleh pemimpinnya yang tegas berpegang dengan prinsip-prinsip Islam...kiranya pemimpinku mampu mentransformasi dirinya untuk menjadi pemimpin acuan al-Quran,maka siapa saja dia,aku menerima...

bukanlah dia dicipta sesempurna kejadian untuk dikeji seenak rasa...
bukanlah hidayah itu milik kita untuk ditimbang manusia sesedap hati...
kerana saya,dia,kamu adalah hamba,maka perbezaan antara kita hanyalah taqwa...
yang benar itu benar,yang batil itu tetap batil...TIADA KOMPROMI....

~coretan anak kampung~


No comments:

Post a Comment