Sunday 24 March 2013

A servant searching for the light


Kataku ku ukir..janjiku ku tepati..
Janganlah fikirkan kemarahanku terhadapmu…
Fikirkan kemurkaan Allah terhadap apa yang kita kelirukan…
Ku temu dirimu dalam persimpangan jalan kehidupanku…
Sangat bahagia berkongsi segala rasa yang ada…
Katamu, “ubahlah saya”…
Jujurnya aku membantu dalam masa yang sama membetulkan khilaf sendiri..
Tetapi Maha Penyayang Allah pada dirimu dan aku..
Dia detikkan di hatiku kesedaran bahawa cara itu salah…
Setulusnya aku ingin mebantu tetapi aku sendiri takut…
Takut dengan kisah silammu yang mencucuk tangkai hati…
Takut kau hanya bermain-main lalu aku dipertaruhkan…
Takut dengan fitnah hati yang membelenggu diri…
Takut akan kemurkaan Ilahi…aku sangat takut…
Bukan aku percaya kata orang lain melebihi dirimu
Tetapi wajarkah aku meletakkan kepercayaan pada insan yang tidak ku pasti susuk hatinya…?
Andai kau tahu, aku kini perlu berhati-hati...fahamilah aku…
Tidak terhenti di sini segala ukhuwwah ini…
Harapku ia kekal sehingga ke syurga nan abadi…
Meskipun aku jauh…
Hakikatnya kau tidak pernah jauh dari doaku…
Aku biarkan Allah yang lebih teliti penjagaanNya untuk mendidikmu…
Aku tidak lihat kesempurnaanmu…
yang aku nilai kesudianmu mencari Allah setelah lama tersasar…
justeru aku sedar aku jua tidak sempurna…
untuk berdampingan dengan insan yang sempurna segala sifat…
kau tahu…aku jua sakit…aku jua sedih memikirkan keadaan dirimu…
aku jua risau…bagaimana harus aku zahirkan kerisauan ku ini…
melainkan hanya kepada Allah ku adukan segala kepedihan yang aku rasa…

kamu ingatkah? ^_^
aku lihat mentari, aku ingat mentari kita…
mentari pagi di subuh hari, terasa angin berhembus di hujung telinga…
basah embun meniti di tepian kesunyian hari…
ku seru hati ini untu kuat kerana aku tahu dan yakin Allah menjagamu…
ku harap kau ingat
“jika benar kita terlalu menyayangi seseorang, serahkanlah penjagaan terbaik buatnya pada Allah yang sebaik-baik Penjaga”
Kau ingat?
Mungkin ingat dan mungkin langsung kau lupa…
Carilah Allah dalam hatimu…
Akan kau temui cara yang terbaik untuk menuju syurga…
Aku tidak akan mampu membawamu meniti ke syurga…
Samada syurga dunia yang kita bersama idamkan atau…
Syurga di akhirat yang kekal di sana kiranya dirimu
Terus-terusan meletakkan Allah di luar pengawasan hatimu…
Berkali-kali aku ingatkan diri…Allah menjagamu…Allah menjagamu…Allah menjagamu…
Salam kerinduan dari kejauhan hati walaupun hampir di mata…
 your past is past...to me...just be as you are right now...stay...stay..and please stay by my side...even in your prayer...
"ya Allah...jagalah dia...temani hatinya yang resah...pandanglah dia dengan pandangan kasih sayangMu...ya Allah...dia tidak kuat...pegang hatinya...ya Allah...hamba tahu Engkau adalah sebaik-baik Penjaga, jagalah Dia...kuatkan dia saat dirinya terlantar sepi menghadapi ujian berat di sana...hamba mohon dengan penuh rendah hati...ameen..."

~dedikasi sahabat kepada sahabat dari lubuk hati yang risau~

No comments:

Post a Comment