Thursday 11 October 2012

aku pemanah tak banyak ilmu- fasa satu


assalamualaikum w.b.t....kaifa hal 'ala kullu minal qira'ah??
chewwah...cakap arab....actually i'm not good enough to speak in arabic but i always believe that practice make perfect...eh!eh!tersasul berbahasa Inggeris pula...maaf...hehe....lama betul blog ni tidak di update...sudah berhabuk,berdebu rasanya....emm....tarian jemari ini sebenarnya menari tanpa tujuan...tidak tahu apa yang ingin di tulis....wait...give me 5 second to think....

5 saat dah bertukar jadi 5 minit...
terima kasih kerana menanti ^_^


ahaahh....something suddently cross on my mind...banyak pulak perkara hendak diceritakan....ok...saya pilih nak cerita tentang pengalaman saya join archery.....whatttssss????what is archery??ada gaya macam buah ceri ke??ohh...no...no...no...saya pilih untuk bercerita mengenai archery ni sebab banyak sangat perkara yang saya belajar dalam sukan ini...oppss...kantoii...archery itu adalah salah satu daripada jenis sukan yang semakin dilupakan oleh umat Islam masa kini yang lebih sibuk untuk menyertai bola sepak,bola keranjang,bola jaring dan berbagai-bagai jenis bola lagi....terutamanya di kalangan anak muda....dalam bersukan,kebanyakkan daripada kita lupa bahawa ahdaf dalam bersukan adalah untuk beribadah kepada Allah...ya...memang bersukan hukumnya hanyalah harus dan apabila disebutkan harus maka jika kita melakukannya ataupun meninggalkannya,maka ia tidak dikira sebagai pahala atau dosa TETAPI perlu diingat bahawa setiap perkara harus yang di susuli dengan niat kerana Allah maka secara automatiknya ia menjadi ibadah dan mendapat pahala....owh....cop...cop...coppp!! apa pula tiba-tiba masuk bab hukum ni...ahaaah...dekat sikit dengan skrin komputer tu....baca betul-betul...saya hendak bawa contoh yang budak tadika pun boleh faham...contoh : bersukan itu hukumnya harus tetapi jika kita susuli dengan niat kerana Allah maka secara automatik perbuatan yang baik itu akan menjadi ibadah dan guarantee dapat pahala....cantik betul agama Islam ini....kalau kawan-kawan ingin tahu,perbuatan harus ni jika kita buat ataupun tinggalkannya maka tidak beri kesan kepada sebarang pahala atau dosa tetapi sebab Allah ni memang Maha Penyayang sangat pada hamba-hamba Dia, so, Dia buka peluang pada kita untuk rebut pahala banyak-banyak dengan melakukan perkara yang harus tetapi meniatkannya keranaNya...bagus bukan???

ni yang kartun jep...nanti kite pergi yang sebenar :)


Ok...sudah jauh melalut dari tajuk archery ni...kembali bersiaran...masa mula-mula masuk di USIM, kami memang sudah dimaklumkan untuk mengambil Ko-kurikulum bagi memenuhi pointer dan melengkapkan kemahiran Insaniah dan saya dengan begitu berbesar hati memilih untuk menyertai sukan memanah walaupun i’ve no idea what is archery is all about....kuota untuk memanah hanya terhad kepada 40 orang, jadi saya memang terpaksa buat muka merayu pada pegawai yang menguruskan pentadbiran itu untuk melayakkan diri masuk sukan ni jugak...tak kira!!nak juga!!hehe....

Sebab ape saya begitu admire nak masuk sukan ni??cuba teka??emmm....tidak perlu la teka,bukan dapat markah or hadiah...mari saya bagitahu....sebab............

“ajarilah anak-anak kalian berkuada,berenang dan memanah” – riwayat Bukhori Muslim

Haaa....sebab ini la....sebab saya tahu memanah itu merupakan salah satu daripada sunnah....tidak dapat belajar semua pun, jangan tinggal semua....kan?kan? ^_^

Minggu pertama dan kedua hanya berlalu dengan teori semata-mata...memang terkejut sangat...ingatkan senang..boleh main tarik selepas tu lepas saja di mana-mana yang saya suka rupa-rupanya banyak prosedurnye.....
bila dah belajar teori maka minggu seterusnya kami masuk kepada fasa praktikal....excited sangat dapat pegang equipment memanah ni....tapi bila dah dapat pegang bukan nak cakap apa la,tetapi memang agak berat bagi orang yang mempunyai tangan yang macam ranting macam saya ni...ingin tarik tali tu lagi la tidak mampu...jadi,oleh kerana kami begitu bermasalah untuk menyesuaikan diri, maka ustaz pun minta ketua kami untuk cari getah tayar.....copppp!!!!!getah tayar????nak buat ape????hehehe.....ok....to be continue.....zohor dah panggil....

>pantun suka-suka<
sorong papan tarik papan...
suruh bersukan aku bersukan...
buah duku dalam perahu...
kenali memanah,bagiku baru...
suruh try,jujur aku jahil ilmu!!!
^_^

No comments:

Post a Comment